ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

تولد حضرت فاطمه

ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

قبل از ولادت حضرت فاطمه

زمین مهیای ولادت حضرت فاطمه س می شود. رسول خدا ص به دستور خداوند 40 شب از همسر دور شد. پس از 40 روز عبادت و روزه داری به معراج رفت. خداوند در معراج، بشارت تولّد فاطمه س را به ایشان داد . بعد از بازگشت نور فاطمه س در وجود خدیجه س قرار گرفت.زمانی که خدیجه س به فاطمه س باردار شد، حضرت فاطمه س  در بطن حضرت خدیجه با او حرف می زدند و او را به صبر و شکیبایی دعوت می نمودند. حضرت خدیجه حرف زدن فاطمه س  با خود را از پیامبر ص  مخفی می کرد تا اینکه روزی رسول خدا شنید که حضرت با فاطمه س  صحبت می کنند. فرمودند: «با چه کسی سخن می گویی؟» عرض کرد: جنینی که در شکم من است، پیوسته با من حرف می زند و موجب آرامش من می شود.

ولادت حضرت فاطمه س

زمان ولادت حضرت فاطمه است.هنگامی که زمان فارغ شدن و وضع حمل فرا رسید. حضرت خدیجه(س) به زنان قریش و بنی هاشم پیغام کمک فرستاد. ولی آنها با کینه ای که از ازدواج ایشان با پیامبر(ص) به دل داشتند، از کمک به او سر باز زدند. در این هنگام، خدایی که تمام مقدّمات و برنامه ریزی خود را برای تولّد این بانو، آماده و مهیّا ساخته بود، رسولان خود را برای یاری فرستاد. چهار زن بلند قامت و نورانی بر او وارد شدند. حضرت خدیجه چون آنها را دید، ترسید. یکی از آنان گفت: ای خدیجه! ناراحت مباش. چرا که ما را پروردگارت به سوی تو فرستاده است. ما خواهران تو هستیم. من ساره هستم و ایشان آسیه، دختر مزاحم، رفیق تو در بهشت. این مریم، دختر عمران و ایشان صفورا، دختر شعیب است.

ما به تو کوثر عطا می کنیم

پس از ولادت حضرت فاطمه س ، زنی که در مقابل حضرت خدیجه(س) بود، آن نوزاد را گرفت، اندکی از آب کوثر که قبلاً توسط حورالعین آماده گشته بود، به او خورانید و در آب کوثر شست وشو داد و با دو پارچه سفید رنگ که از شیر، سفید تر و از مشک و عنبر خوش بوتر بودند، یکی را بر بدن نوزاد و دیگری را بر سر او بست.این نوزاد همان کوثر، حقیقت خیر فراوان است که خداوند وعده اش را به پیامبر(ص) داده بود که: «ما به تو کوثر عطا می کنیم.»

مکان ولادت حضرت فاطمه س حضرت مکه و در خانه پیامبر ص بود.درباره تاریخ تولد اختلاف نظر هایی وجود دارد. اهل سنت ولادت وی را پنج سال پیش از بعثت رسول خدا (ص) و در سال تجدید بنای کعبه نوشته اند. یعقوبی می نویسد: سن فاطمه در هنگام وفات (شهادت) 23سال بود. بنابراین، ولادت او باید در سال بعثت رسول خدا(ص) بوده باشد. این قول مطابق نظر شیخ طوسی است که سن فاطمه را هنگام ازدواج با علی (پنج ماه پس از هجرت) 13سال می داند.

در تقویم شیعه روز 20جمادی الثانی روز ولادت حضرت فاطمه س است. این روز را امام خمینی روز زن نامید. و در تقویم ایرانیان به نام روز زن (همچنین روز مادر) ثبت شده است.

سیره شهدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + بیست =